Menu

 

Dieta ketogeniczna, znana również jako dieta keto lub dieta ketogenna, od dawna stosowana jest jako element terapii niektórych chorób. W ostatnich latach stała się popularna również wśród osób, pragnących pozbyć się zbędnych kilogramów. Jej zwolennicy twierdzą, że dzięki niej mogą cieszyć się świetnym samopoczuciem oraz chudnąć bez liczenia kalorii i trzymania się ściśle określonego jadłospisu. Z tego artykułu dowiesz się, na czym polega ten sposób odżywiania i kto powinien zwrócić na niego szczególną uwagę . Czy rzeczywiście dieta keto to bezpieczny i skuteczny sposób na walkę z nadwagą i otyłością?

 

Na czym polega dieta keto?

Dieta ketogeniczna to jeden z rodzajów diet niskowęglowodanowych. Jej podstawą są produkty bogate w tłuszcze, które mogą zaspokajać nawet 80% całkowitego dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Białko w diecie keto stanowi maksymalnie 20% kaloryczności, natomiast węglowodany powinny zostać ograniczone do minimum – zaleca się, by w ciągu dnia nie spożywać ich więcej niż 40 gramów. Wszystko po to, żeby nasz organizm wszedł w ketozę, czyli w stan, w którym źródłem energii dla niego nie będą cukry (glukoza), lecz tłuszcz zgromadzony w tkankach.

 

Produkty dozwolone i zakazane na diecie ketogenicznej

Komponując nasz jadłospis na diecie keto, musimy zwrócić uwagę przede wszystkim na produkty bardzo bogate w tłuszcze. Należą do nich między innymi:

 

  • Tłuste ryby (makrela, łosoś, sardynki, śledzie) – stanowią doskonałe źródło kwasów tłuszczowych Omega-3, a także witaminy D.
  • Tłuste mięso (boczek, podudzie z indyka, kaczka, karkówka, golonka) – uzupełnią naszą dietę w żelazo oraz witaminy z grupy B.
  • Jaja – są bogatym źródłem składników odżywczych. Dostarczą nam sporo rozpuszczalnych w tłuszczach witamin (A, D, E i K), fosforu, potasu, wapnia i żelaza.
  • Nasiona, orzechy i pestki (np. orzechy włoskie, brazylijskie, laskowe, siemię lniane, nasiona chia, pestki dyni i słonecznika) – to dobre źródło magnezu, potasu oraz witamin z grupy B, niezbędnych dla prawidłowej pracy układu nerwowego.
  • Awokado, borówki, jeżyny, maliny, limonka, żurawina – to idealny owoc na diecie keto, pozostałe należy spożywać w odpowiednich ilościach. Awokado jest bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), potas, witaminy C, E i A, a także luteinę i kwas foliowy, natomiast owoce jagodowe to źródło przeciwutleniaczy, dodatkowo są dobrym zamiennikiem słodkich produktów.
  • Produkty mleczne (np. sery pleśniowe, tłusty twaróg, sery podpuszczkowe, śmietana kremówka, jogurt grecki) – uzupełnią dietę w wapń.
  • Warzywa niskowęglowodanowe (przede wszystkim zielone warzywa liściaste, kalafior, brokuł, pomidor, papryka, cukinia, ogórek, cebula, cykoria) – to cenne źródło witamin i soli mineralnych, a także błonnika pokarmowego.
  • Kiszonki (szczególnie kiszona kapusta i ogórki) – wzmacniają układ odpornościowy oraz regulują pracę przewodu pokarmowego.

 

Osoby, które decydują się na rozpoczęcie diety ketogenicznej, ze swojego jadłospisu muszą:

 

  • wykluczyć cukry – słodycze, dżemy, soki, gazowane napoje, dosładzane cukrem lub słodzikami, które wpływają na poziom glukozy we krwi;
  • ograniczyć większość owoców (np. czereśnie, daktyle, jabłka, mango);
  • unikać produktów zbożowych (kasze, makarony, pieczywo) i skrobiowych (ziemniaki, bataty, ryż, kukurydza);
  • całkowicie wyeliminować produkty typu light.

 

Dieto keto a odchudzanie

 

Dieta keto w medycynie

Niskowęglowodanowa i wysokotłuszczowa dieta od lat stosowana jest jako element terapii niektórych chorób. Przez jej wpływ na układ nerwowy i udowodnione działanie przeciwdrgawkowe, dietę keto zaleca się osobom, chorującym na padaczkę lekooporną. Szczególnie skuteczna jest u dzieci poniżej 8 roku życia, u których przeważają małe napady padaczkowe. Poza tym, dieta keto zalecana jest także przy chorobach takich jak stwardnienie guzowate, zespół Retta oraz zespół Draveta. Należy jednak podkreślić, że nie powinna być ona stosowana na własną rękę, a pod kontrolą lekarza i dietetyka.

 

Dieta keto a odchudzanie

Zwolennicy stosowania diety keto jako diety redukcyjnej twierdzą, iż taki sposób odżywiania sprawia, że organizm, pozbawiony źródła węglowodanów, zaczyna czerpać energię z własnych tłuszczów i białka. Dzięki temu utrata zbędnych kilogramów staje się bardzo prosta i szybka. Dodatkowo, tłuszcz, który jest głównym źródłem energii, daje uczucie sytości, co przyczynia się do zahamowania uczucia głodu. Dieta keto ma także zapobiegać nagłym spadkom energii w ciągu dnia, a tym samym poprawić naszą produktywność i samopoczucie.

 

Dieta ketogeniczna należy do diet eliminacyjnych. Standardowy model żywienia opiera się na spożyciu węglowodanów w takiej ilości, aby zaspokoiły około połowę dziennego zapotrzebowania na energię. Odwrócenie tych proporcji w taki sposób, że tłuszcze to ok. 80% naszej diety, powoduje, że nasz organizm musi nauczyć się przekształcać wytwarzane ketony w energię. Ile to będzie trwało jest kwestią indywidualną. Na początku mogą pojawić się skutki uboczne stosowania diety, takie jak bóle głowy i zmęczenie, jednak dobrze skomponowany jadłospis pozwoli ograniczyć ich występowanie. Dlatego też zachęcamy do skorzystania z naszej oferty diety ketogenicznej, szczegółowo opracowanej przez dietetyka.

Masz pytania ? Zostaw numerZadzwonimy

22 257 86 26
×