Menu

 

Odchudzane polega przede wszystkim na kontroli ilości spożywanej energii. Jednak stare, dobre stwierdzenie, że należy jeść 5 posiłków dziennie nadal ma się bardzo dobrze. Nie przedawnia się, choć wiele osób próbuje umniejszyć znaczenie regularnego jedzenia. Na przykład na rzecz na diety IF (intermittent fasting), w której to posiłki zjada się tylko w tzw. oknie żywieniowym, trwającym kilka godzin. Dlaczego warto jednak ufać tradycyjnemu podejściu i jeść częściej, a mniej, a także w jaki sposób może nam w tym pomóc catering dietetyczny?

 

Regularne posiłki – co to znaczy?

Na początek warto wyjaśnić sobie definicję „regularnego jedzenia”. Wbrew pozorom nie oznacza to, że musimy jeść codziennie dokładnie o tych samych porach, „z zegarkiem w ręce”. Nie chodzi o to, by trzymać się dokładnie tych samych godzin i dla zjedzenia posiłku o konkretnej porze rezygnować ze swoich obowiązków, koniecznych do wykonania w danej chwili.

 

Jak wspominaliśmy, odchudzanie to przede wszystkim odpowiednio obniżona kaloryczność diety w stosunku do zapotrzebowania. Zapotrzebowanie na energię z kolei jest związane z wiekiem, płcią, masą ciała, wzrostem oraz codzienną aktywnością – czy to w pracy, czy tą sportową. Jeśli odpowiednio zostanie dobrana kaloryczność diety (najlepiej przez specjalistę, dietetyka), to możemy mieć pewność, że schudniemy. To bowiem czysta matematyka. Jeśli więc chodzi o kwestię tego, jak schudnąć, to teoretycznie nie ma znaczenia, czy spożywane kalorie rozłożymy na 1, 3 czy 5 posiłków (a może nawet na 7). Są jednak pewne kwestie, które zdecydowanie przemawiają za wyższością podejścia o jedzeniu 5 posiłków dziennie.

 

Sałatka z serkiem pleśniowym

 

Przede wszystkim rozłożenie kalorii w ciągu dnia na 5 posiłków jest korzystniejsze dla funkcjonowania układu pokarmowego. Jeśli będziemy jeść mniej a częściej, to unikniemy zbyt dużego obciążenia żołądka, a tym samym zmniejszy się ryzyko wystąpienia bólu brzucha, wzdęć, niestrawności. Z drugiej strony – kwestia psychologiczna. Mianowicie nieregularne albo zbyt rzadkie spożywanie posiłków zwiększa ryzyko wystąpienia zaburzeń odżywiania. Dochodzi do tego zwiększenie stężenia hormonu stresu, kortyzolu, który zaburza funkcjonowanie całego organizmu od stanu psychicznego, przez wydajność na treningach, po jakość snu i odpoczynku. Regularność w jedzeniu, do której przyzwyczaimy organizm, spowoduje zmniejszenie wahania wydzielania kortyzolu i zredukuje ryzyko negatywnych zachowań żywieniowych.

 

Zasady regularnego jedzenia

Wspomnieliśmy już, że regularne jedzenie 5 posiłków dziennie nie oznacza, że trzeba kurczowo trzymać się wskazówek zegarka i jeść o określonych godzinach. Chodzi tu bardziej o trzymanie się uniwersalnych zasad i niedoprowadzanie do sytuacji, w których przez wiele godzin nie dostarczamy organizmowi energii. Wbrew pozorom, takie działania mogą hamować odchudzanie. Zasady, o których warto pamiętać to:

  • jedzenie śniadania do 1-2 godzin po obudzeniu,
  • spożywanie kolejnych posiłków w miarę możliwości w odstępach czasu wynoszących 2,5-4 godziny,
  • zjadanie kolacji 2 godziny przed snem.

 

Jak dieta pudełkowa może wspomóc regularne posiłki?

Catering dietetyczny oferuje codziennie tę samą liczbę posiłków o zbliżonych każdego dnia kalorycznościach (tych dań). Korzystanie z usług cateringu powoduje, że automatycznie nabieramy nawyku regularnego jedzenia. Nie trzeba bowiem robić zakupów, wymyślać przepisów na posiłki ani ich przygotowywać. Jedyny wysiłek to otworzenie pudełka z posiłkiem i…zjedzenie go. Catering dietetyczny to ogromna wygoda, ale też różnorodne smaki i pewność, że specjaliści (dietetycy, kucharz) dbają o to, aby dostarczać podopiecznym najlepiej zbilansowaną dietę. Organizm z pewnością nam za to podziękuje, nie tylko lepszym samopoczuciem psychicznym i fizycznym, ale też bardziej wydajnym metabolizmem.

Masz pytania ? Zostaw numerZadzwonimy

22 257 86 26
×