Menu

 

Poprawia pamięć i koncentrację, pobudza, wspomaga proces trawienia, obniża cholesterol, chroni przed próchnicą, pomaga pozbyć się nadmiaru wody z organizmu i ułatwia utratę zbędnych kilogramów. To nie opis magicznego suplementu diety, a znanej nam od wieków czerwonej herbaty. Ten napój, nazywany również pu-erh, bardzo często bywa niedoceniany. Z tego artykułu dowiesz się, co wyróżnia czerwoną herbatę na tle innych, jak wybrać tę najlepszą i w jaki sposób ją przygotować, aby w pełni skorzystać z jej dobroczynnych właściwości.

 

Czerwona herbata – skąd się wzięła?

Nie każdy wie, że herbata zielona, czarna czy czerwona to odmiany pochodzące z tej samej rośliny: herbaty chińskiej. Różne właściwości, kolor i smak każdego z rodzajów zależą od pory, w której zebrano liście oraz tego, jakim procesom zostały poddane.

 

Pu-erh to herbata, którą poddaje się częściowej fermentacji, a następnie zostawia, by dojrzała w odpowiednich warunkach. To właśnie temu procesowi zawdzięcza swoją czerwoną lub brunatną barwę. Produkowana jest głównie w południowo-wschodnich Chinach i na Tajwanie. W tamtych rejonach świata znana jest już od XVII wieku. Jak głosi legenda, czerwona herbata powstała przypadkowo, kiedy wiezione do Europy liście sfermentowały pod wpływem ciepła i wilgoci na jednym ze statków.

 

Właściwości zdrowotne czerwonej herbaty

Regularne picie czerwonej herbaty pozwala zwalczyć wolne rodniki, dzięki czemu spowalnia proces starzenia i korzystnie wpływa na wygląd oraz kondycję skóry. Zmniejsza stężenie cukru we krwi i reguluje poziom ciśnienia w naczyniach krwionośnych. Wspiera także pracę wątroby, a co za tym idzie, pozwala zachować odpowiedni poziom cholesterolu. Ponadto herbata ta bogata jest w minerały: cynk, żelazo, wapń, selen, fluor, magnez i miedź oraz witaminy (E, P i C).

 

Czerwona herbata na odchudzanie

Na wielu forach internetowych możemy przeczytać, że czerwona herbata na odchudzanie to świetny sposób, żeby przyspieszyć utratę zbędnych kilogramów. Jest w tym wiele prawdy. To wszystko dzięki bogactwu polifenoli, które przyspieszają perystaltykę jelit i aktywują wydzielanie żółci w żołądku, a co za tym idzie, znacznie usprawniają proces trawienia. Ponadto, pu-erh jest źródłem związków blokujących biosyntezę tłuszczu i hamujących jego odkładanie w naszym organizmie. Osoby, którym zależy na zachowaniu szczupłej sylwetki, z powodzeniem mogą wypijać 3-6 filiżanek dziennie. Należy jednak zaznaczyć, że czerwona herbata sama w sobie nie ma właściwości odchudzających. Jej regularne spożywanie może wspomóc nas w walce z nadwagą i otyłością, lecz bez odpowiednio dobranej, zbilansowanej diety, najlepiej w połączeniu z aktywnością fizyczną, nie osiągniemy zamierzonych efektów.

 

Czerwona herbata na odchudzanie

 

Czerwona herbata – jak ją przygotować?

Bez względu na to, czy jesteśmy na diecie redukcyjnej, czy po prostu zależy nam na jej walorach smakowych, żeby w pełni wykorzystać moc czerwonej herbaty, powinniśmy przygotowywać ją w odpowiedni sposób. Aby przygotować jak najlepszy napar, liście pu-erh należy zalać wodą w temperaturze 90-96 stopni. Suszu nie powinno się parzyć zbyt długo: zalecany czas to od 1 do 3 minut. W przeciwieństwie do herbaty czarnej, w przypadku czerwonej możemy skorzystać kilkukrotnie z tych samych liści i zaparzać je dwa, trzy lub nawet sześć razy.

 

Nie bez znaczenia jest też jakość surowca. Najbardziej bogaty smak i najlepsze właściwości ma herbata sypana. Warto wybrać tę, w której widoczne są całe, niepokruszone ani nie zmielone na pyłek liście. Stawiając na taką z upraw ekologicznych, dodatkowo mamy pewność, że przy jej produkcji nie wykorzystywano szkodliwych środków ochrony roślin.

 

Kto nie powinien pić czerwonej herbaty?

Czerwona herbata na odchudzanie lub jako zdrowy rytuał w ciągu dnia dla większości osób może okazać się świetnym pomysłem. Jednak nie każdy powinien ją pić. Pu-erh, tak samo jak każda inna herbata, utrudnia wchłanianie żelaza z pożywienia, dlatego zaleca się, by osoby zmagające się anemią i narażone na niedokrwistość, nie spożywały jej w nadmiarze, ani nie piły jej bezpośrednio do posiłków. Przeciwskazaniem może być też zespół jelita drażliwego i inne dolegliwości ze strony układu pokarmowego. W żadnym wypadku nie powinniśmy wypijać więcej niż 6 filiżanek czerwonej herbaty dziennie. Jej nadmiar grozi wystąpieniem poważnych skutków ubocznych, do których należą między innymi: kołatanie serca, osłabienie kości, rozdrażnienie, podwyższone ciśnienie tętnicze krwi, biegunka i zawroty głowy.

 

Regularne picie czerwonej herbaty może okazać się bardzo przyjemnym i zbawiennym dla zdrowia rytuałem. Jeśli lubisz jej smak i chcesz wesprzeć proces odchudzania, możesz sięgać po nią nawet kilka razy dziennie. Pamiętaj jednak, że pu-erh zawiera kofeinę, dlatego spożywanie jej w godzinach wieczornych może skutkować problemami z zasypianiem.

Masz pytania ? Zostaw numerZadzwonimy

22 257 86 26
×