Menu

Dieta 1800 kcal - dla kogo, efekty, jadłospis

Dieta 1800 kcal to dość popularny sposób odżywiania, szczególnie u osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy. Jeśli wszystkie posiłki są odpowiednio zbilansowane i dopasowane do zapotrzebowania kalorycznego konkretnej osoby, jest to zdrowy sposób odchudzania. Jak wygląda ta dieta i co warto o niej wiedzieć?

Spis treści:

  1. Założenia diety 1800 kcal
  2. PPM i CPM: co to znaczy? 
  3. Rozkład kalorii w diecie 1800 kcal
  4. Dieta 1800 kcal: dla kogo?
  5. Dieta 1800 kcal: przykładowy jadłospis
  6. Dieta cukrzycowa 1800 kcal
  7. Jakie są efekty diety 1800 kcal?

Założenia diety 1800 kcal

Dieta 1800 kalorii to sposób odżywiania, który może pomóc zrzucić zbędne kilogramy albo utrzymać uzyskaną w procesie odchudzania wagę. Jeśli ma być ona dietą redukcyjną, dzienne zapotrzebowanie kaloryczne musi być większe. Jeśli CPM (całkowita przemiana materii) wynosi 1800 kalorii, taka dieta będzie wówczas zdrowym sposobem odżywiania. Poprzez indywidualne dopasowanie ilości spożywanych kalorii oraz włączenie regularnej aktywności fizycznej, można poradzić sobie nawet z dużą nadwagą.

 

Jednocześnie jest to dieta, która nie zakłada dużego wykluczenia kalorycznego, dla większości osób ją stosujących (w przypadku, kiedy ma charakter redukcyjny), dzięki czemu (w zależności od CPM) pozwala osiągnąć wymarzoną wagę bez efektu jo-jo oraz bez odczuwania głodu w ciągu dnia.

Codzienne liczenie kalorii jest jednak trudne, szczególnie kiedy mamy dużo obowiązków i brakuje czasu na samodzielne przygotowywanie zdrowych, zbilansowanych i odpowiednich kalorycznie posiłków. Idealną opcją dla osób, które nie potrafią samodzielnie liczyć kalorii albo nie mają na to czasu, jest catering dietetyczny.

 

Wykwalifikowani dietetycy określają PPM (podstawową przemianę materii i CPM (całkowitą przemianę materii), aby następnie dopasować odpowiedni plan żywieniowy. Nad naszym menu pracują absolwenci dietetyki i doświadczeni specjaliści, którzy biorą pod uwagę wszystkie potrzeby klienta.

 

kurczak i brokuły - obiad w diecie 1800 kcal

PPM i CPM: co to znaczy?

PPM i CPM to wartości, bez których nie da się określić dziennego zapotrzebowania kalorycznego i ustalić odpowiedniego, zdrowego dla organizmu deficytu. Wylicza się je na podstawie wzrostu, wagi i stopnia dziennej aktywności fizycznej.

PPM, czyli podstawowa przemiana materii, to liczba kalorii, które są niezbędne codziennie organizmowi do podtrzymania podstawowych funkcji życiowych, takich jak oddychanie, krążenie krwi czy praca mózgu. PPM zależy od płci, masy ciała, wzrostu, wieku oraz ogólnego stanu zdrowia. Podczas stosowania diety niewskazane jest spożywanie mniejszej ilości kalorii, niż wynosi PPM.

 

CPM, czyli całkowita przemiana materii, to szacunkowa liczba spalanych w ciągu dnia kalorii. W przypadku tej wartości zawsze należy wziąć pod uwagę wskaźnik PAL, czyli współczynnik aktywności fizycznej. Osoby intensywnie trenujące będą mieć większe zapotrzebowanie kaloryczne niż osoby, które ruszają się mało.

Jeśli kalorie uwzględnione w diecie będą mniejsze od CPM, wówczas będzie to dieta redukcyjna. Jeśli będą równe, możliwe będzie utrzymanie aktualnej wagi.

 

Rozkład kalorii w diecie 1800 kcal

W przypadku tej diety stosuje się przede wszystkim uniwersalną zasadę żywienia, która zakłada spożywanie 4-5 posiłków dziennie co 3-4 godziny oraz zjedzenie ostatniego posiłku ok. 2-3 godziny przed snem.

Dzięki temu organizm może trawić regularnie i nie odkładać energii "na zapas".

Bardzo ważny jest także odpowiedni rozkład makroskładników. Powinny się one mieścić w przedziałach:

  • 20-25% białka,
  • 25-30% tłuszczów,
  • 45-50% węglowodanów.

Przykładowy dzienny jadłospis, zakładający 5 posiłków, powinien natomiast wyglądać tak:

  • Śniadanie: 540 kcal,
  • II śniadanie: 180 kcal,
  • Obiad: 600 kcal,
  • Podwieczorek: 180 kcal
  • Kolacja: 300 kcal.

 

Dieta 1800 kcal: dla kogo?

Dla kogo jest dieta 1800 kcal? To dieta redukcyjna, która sprawdza się do długofalowego, stopniowego odchudzania (w zależności od przypadku i zapotrzebowania kalorycznego - dietę zawsze dobiera się indywidualnie). Redukcyjna dieta 1800 kcal przeznaczona jest dla osób, których zapotrzebowanie kaloryczne (czyli CPM) wynosi od 2000 do 2500 kcal w ciągu dnia.

W przypadku diet pudełkowych można zamówić dietę na kilka tygodni lub miesięcy, a później zmienić jej kaloryczność wraz ze zmieniającym się zapotrzebowaniem kalorycznym (im wyższa waga, tym wyższe zapotrzebowanie, więc wraz z chudnięciem zapotrzebowanie się zmniejsza).

 

sałatka w diecie 1800 kcal

 

Dieta 1800 kcal: przykładowy jadłospis

Przykładowy jadłospis na diecie 1800 kcal mógłby wyglądać tak:

Poniedziałek

  • Śniadanie: pełnoziarniste kanapki z hummusem
  • II śniadanie: omlet z truskawkami i skyrem
  • Obiad: kotleciki z ciecierzycy z kaszą pęczak i słupkami warzyw
  • Kolacja: sałatka z łososiem

Wtorek

  • Śniadanie: jaglanka z bananem i masłem orzechowym
  • II śniadanie: tosty pełnoziarniste z mozzarellą i suszonymi pomidorami
  • Obiad: kurczak curry z ryżem
  • Kolacja: tortilla ze szpinakiem i serem feta

Środa

  • Śniadanie: pełnoziarnisty tost z pastą z suszonych pomidorów
  • II śniadanie: koktajl owocowo-warzywny
  • Obiad: leczo z kurczakiem
  • Kolacja: naleśniki z jabłkami

Czwartek

  • Śniadanie: bajgiel z serkiem i łososiem
  • II śniadanie: omlet kakaowy z orzechami
  • Obiad: polędwiczki wieprzowe w sosie pieczeniowym, kopytka buraczkowe z sałatką ze szpinaku z suszonymi pomidorami
  • Kolacja: sałatka z cukinii

Piątek

  • Śniadanie: grzanka z mozzarellą i suszonymi pomidorami
  • II śniadanie: pełnoziarnista kanapka z jajkiem sadzonym
  • Obiad: pierś indyka z salsą bandera, kolorowa komosa ryżowa z tymiankiem, sałatka z rzodkiewką, pestkami dyni
  • Kolacja: ryba po grecku

Sobota

  • Śniadanie: pieczony omlet
  • II śniadanie: owsianka z truskawkami
  • Obiad: makaron z łososiem i pesto
  • Kolacja: pulpety z indyka

Niedziela

  • Śniadanie: pełnoziarniste tosty z hummusem
  • II śniadanie: placki bananowe
  • Obiad: kaszotto z pieczarkami i indykiem
  • Kolacja: sałatka z pieczonych batatów

Dieta cukrzycowa 1800 kcal

Dieta cukrzycowa to ważny krok w leczeniu obu postaci cukrzycy oraz insulinooporności. Jej zadaniem jest zahamowanie zaburzeń gospodarki węglowodanowej. Ten typ diety zakłada spożywanie produktów o niskim lub średnim indeksie glikemicznym.

 

Dieta cukrzycowa: jadłospis

Przykładowy jadłospis na diecie cukrzycowej 1800 kcal może wyglądać tak:

Poniedziałek

  • Śniadanie: szakszuka ze szpinakiem
  • II śniadanie: komosa ryżowa z owocami
  • Obiad: tarta z pomidorami i kurczakiem
  • Kolacja: faszerowane pieczarki portobello

Wtorek

  • Śniadanie: bajgiel z łososiem i serkiem białym
  • II śniadanie: owsianka chia z owocami
  • Obiad: marokański tagine z soczewicą i kurczakiem
  • Kolacja: sałatka z cykorią i serem pleśniowym

Środa

  • Śniadanie: pełnoziarnisty tost z twarożkiem
  • II śniadanie: jajecznica z pieczarkami
  • Obiad: faszerowana papryka
  • Kolacja: sałatka Cezar

Czwartek

  • Śniadanie: jogurt sojowy z orzechami i granatem
  • II śniadanie: szpinakowe muffiny
  • Obiad: cevapcici wołowo-drobiowe
  • Kolacja: sałatka z serem Lazur, pomarańczą, ogórkiem, granatem i orzechami włoskimi z musztardowym dressingiem

Piątek

  • Śniadanie: tost pełnoziarnisty z awokado
  • II śniadanie: gofry z kakao
  • Obiad: grillowany filet z indyka z sosem romesco z pieczonej papryki i migdałów, kasza pęczak, surówka z kalarepki z koperkiem
  • Kolacja: sałatka z jajkiem, rzodkiewką, ogórkiem, wędzonym serem i sosem jogurtowym ze szczypiorkiem

Sobota

  • Śniadanie: tost z pomidorami i serem feta
  • II śniadanie: jogurt z owocami
  • Obiad: klopsy z indyka
  • Kolacja: burgery z ciecierzycy w panierce z otrąb i siemienia lnianego

Niedziela

  • Śniadanie: omlet z pieczarkami i szpinakiem
  • II śniadanie: kasza bulgur z hummusem
  • Obiad: pełnoziarniste naleśniki z drobiowym farszem bolognese
  • Kolacja: sałatka z arbuzem i fetą

Jakie są efekty diety 1800 kcal?

Efekty diety 1800 kcal to przede wszystkim bezpieczna, stopniowa utrata zbędnych kilogramów. W przypadku spożywania regularnych posiłków możliwe jest zrzucenie i utrzymanie wagi, a co za tym idzie — zachowanie zdrowia.

 

Masz pytania? Zostaw numerZadzwonimy

22 257 86 26
×