Menu

 

Dieta Montignaca to metoda odżywiania opracowana przez francuskiego dietetyka Michela Montignaca w latach 80. ubiegłego stulecia. Zauważył on, że to nie ilość spożywanych kalorii, a jakość i rodzaj wybieranych produktów mają wpływ na to, że chudniemy. Opracowany przez niego sposób odżywiania nie nakazuje drastycznego obniżania kaloryczności potraw, dlatego z powodzeniem mogą stosować go nawet największe łakomczuchy. Skutecznie pomaga w walce ze zbędnymi kilogramami, pozwala uniknąć efektu jo-jo i korzystnie wpływa na stan zdrowia. Z tego artkułu dowiesz się, czy ten model żywienia rzeczywiście może pomóc w utracie zbędnych kilogramów i jakich efektów możesz oczekiwać, stosując dietę Montignaca.

 

Założenia diety Montignaca

Doktor Montignac, szukając najlepszego dla siebie sposobu na walkę z nadwagą, dostrzegł powiązanie otyłości z pracą trzustki. To organ, który produkuje dwa niezwykle ważne hormony: insulinę i glukagon. Francuz doszedł do wniosku, że żeby pozbyć się zbędnych kilogramów należy spożywać naturalne produkty najwyższej jakości i o niskim indeksie glikemicznym, czyli takie, które nie powodują gwałtownych skoków cukru we krwi. W metodzie Montignaca bardzo ważne jest również to, żeby posiłki spożywać regularnie, w miarę możliwości o stałych porach. Dodatkowo, należy pamiętać o odpowiednim komponowaniu ze sobą poszczególnych makroskładników – owoce powinno jeść się na czczo, a węglowodany spożywać tylko w pierwszej połowie dnia.

 

Czym jest indeks glikemiczny pokarmów?

Indeks glikemiczny (IG) to wskaźnik, który określa tempo wzrostu poziomu glukozy we krwi po spożyciu danego produktu. Zjedzenie posiłku o wysokim indeksie glikemicznym powoduje nagły skok cukru we krwi, co prowadzi do gwałtownego wyrzutu insuliny przez trzustkę. Stężenie cukru zmniejszy się równie szybko, lecz nie do poziomu wyjściowego, a znacznie niższego. Skutkiem tego może być zmęczenie, głód i ochota na coś słodkiego. Aby temu zapobiec, doktor Montignac zalecał spożywanie produktów, których indeks glikemiczny nie przekracza 50. Dzięki temu unikniemy napadów głodu i chęci na podjadanie pomiędzy posiłkami, co ma kluczowe znaczenie w walce z nadwagą.

 

Dieta Montignaca - Zielona herbata

 

Najważniejsze zasady diety Montignaca

Jakie są najważniejsze zasady diety Montignaca? Każdą z nich wymieniliśmy poniżej.

 

  1. Jedz regularnie i o stałych porach. Absolutne minimum to 3 główne dania dziennie, jednak najłatwiej będzie Ci uzyskać wymarzone efekty, jeśli postarasz się jeść regularnie, 5 posiłków w ciągu dnia. Podjadanie pomiędzy posiłkami jest zabronione.

     

  2. Śniadanie powinno składać się głównie z węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym z niewielkim dodatkiem produktów białkowych. Na obiad wybierz danie białkowo-tłuszczowe. Kolacja powinna być lekkostrawna i jak najbardziej uboga w tłuszcze (wyjątkiem jest oliwa z oliwek i inne bogate źródła kwasów omega-3).

     

  3. Jedz śniadanie najpóźniej 1 godzinę po przebudzeniu i kolację około 3-4 godziny przed pójściem spać.

     

  4. Ogranicz tłuszcze nasycone, takie jak smalec czy masło. Zamiast nich wybieraj jedno- i wielonienasycone tłuszcze pochodzenia roślinnego.

     

  5. Ogranicz picie mocnej kawy i herbaty. Postaw na kawę zbożową, zieloną herbatę i zioła.

     

  6. Nie popijaj posiłków – nie pij też tuż przed i po jedzeniu. Pamiętaj jednak o odpowiednim nawodnieniu organizmu i spożywaj minimum 1,5 litra wody dziennie.

     

  7. Unikaj produktów zawierających oczyszczoną mąkę pszenną, takich jak białe pieczywo czy makarony.

     

  8. Sięgaj po warzywa bogate w błonnik, np. sałatę, pory, bakłażany.

     

  9. I najważniejsze: Zwracaj uwagę na indeks glikemiczny posiłków i zadbaj o to, aby nie był on wyższy niż 50.

 

Dieta Montignaca wiąże się także z koniecznością wyeliminowania z diety wielu produktów. Te niedozwolone to między innymi:

 

  • słodycze,
  • fast-foody,
  • alkohol,
  • gazowane napoje,
  • cukier (a także miód, syrop klonowy czy syrop z agawy),
  • mąka pszenna,
  • biały ryż.

 

Dieta Montignaca - Jadłospis

 

Efekty diety Montignaca

Spożywanie produktów o niskim lub średnim indeksie glikemicznym stanowi jeden z filarów profilaktyki cukrzycy i szeroko pojętego zdrowego stylu życia. Taki model żywienia może zmniejszać ryzyko rozwoju groźnych chorób układu sercowo-naczyniowego i niektórych nowotworów. Rezygnacja z produktów z wysokim IG pozwala nam także uniknąć gwałtownych skoków energii w ciągu dnia i sprawia, że nasza praca jest bardziej efektywna, a samopoczucie lepsze. Efektem diety Montignaca jest też to, że stosując ją, mamy mniejszą ochotę na podjadanie niezdrowych, wysokoenergetycznych przekąsek, a co za tym idzie, łatwiej jest nam kontrolować masę ciała.

 

Niewątpliwą zaletą diety Montignaca jest także fakt, że nie mamy na niej ściśle określonego jadłospisu, a z listy dozwolonych składników możemy dowolnie wybierać te, które najbardziej lubimy.

 

Należy jednak zauważyć, że kolejne założenia diety Montignaca, takie jak konieczność spożywania posiłków o stałych porach i rygorystyczne zasady łączenia poszczególnych produktów, nie znalazły poparcia wśród badaczy. Również założenie doktora Montignaca, jakoby to produkty o wysokim indeksie glikemicznym miały być główną przyczyną epidemii otyłości, jest coraz częściej negowane przez naukowców. Wszystko wskazuje na to, że w przypadku osób zdrowych nadmierna masa ciała to skutek przyjmowania zbyt dużej ilości kalorii w stosunku do ich zapotrzebowania energetycznego.

 

Reasumując, dieta Montignaca, tak samo jak każda dieta o niskim indeksie glikemicznym, może przynieść korzystne efekty u osób chorujących na cukrzycę lub zmagających się z insulinoopornością. Ten sposób żywienia zapobiega gwałtownym wahaniom poziomu energii w ciągu dnia, pozytywnie wpływa na koncentrację i zmniejsza ochotę na podjadanie, pomagając w ten sposób kontrolować masę ciała, a także zmniejsza ryzyko rozwoju niektórych chorób. Należy jednak pamiętać, że nie jest to dieta odchudzająca, a tempo utraty masy ciała zależy przede wszystkim od ilości spożywanych kalorii względem zapotrzebowania energetycznego.

Masz pytania ? Zostaw numerZadzwonimy

22 257 86 26
×