Menu

 

Zdrowa, zbilansowana dieta jest kluczem do zdrowia, dobrego samopoczucia i pięknej sylwetki. Dobrze wiemy, że kalorie to nie wszystko. Równie ważne jest to, żeby nasze posiłki dostarczały nam wszystkich witamin i minerałów, a także były odpowiednio skomponowane pod kątem makroelementów. Dla osób, które dopiero wchodzą w świat zdrowego odżywiania, to wszystko może wydawać się magią, lecz w rzeczywistości wystarczy tylko wykształcić prawidłowe nawyki i przestrzegać kilku prostych zasad. Z tego artykułu dowiesz się, o czym warto pamiętać komponując jadłospis i jak w zdrowym odżywianiu może pomóc dieta pudełkowa. Zbilansowana dieta nie będzie wyzwaniem, jeśli nauczysz się przestrzegać kilku prostych zasad.

 

Pełnowartościowe potrawy

Zbilansowana dieta to taka, która dostarcza nam wszystkich niezbędnych makroskładników. Możemy podzielić je na trzy główne grupy:

  • Białka: stanowią podstawowy budulec wszystkich narządów w naszym organizmie, wchodzą w skład przeciwciał, enzymów i hormonów, uczestniczą w przemianie materii, a także umożliwiają nasz wzrost i rozwój oraz odpowiadają za regenerację. Źródła białka w pożywieniu to na przykład mięso, ryby, nabiał, jaja, warzywa strączkowe i tofu, a także niektóre nasiona i kasze.
  • Tłuszcze: są niezbędne do tego, by nasz organizm mógł przyswoić rozpuszczalne w nich witaminy (A, D, E i K). Odpowiadają za prawidłową pracę mózgu, wspierają system nerwowy i krwionośny oraz pomagają zachować równowagę hormonalną. Doskonałym źródłem tłuszczu w zbilansowanej diecie mogą być oleje roślinne (np. oliwa, rzepakowy, lniany lub z pestek dyni), awokado, orzechy, nasiona, a także tłuste ryby morskie (najpopularniejsze z nich to: łosoś, makrela, sardynka, halibut i tuńczyk).
  • Węglowodany: stanowią główne źródło energii potrzebnej do wykonywania wszystkich czynności. Są także wykorzystywane do syntezy niektórych aminokwasów, regulują poziom sytości i głodu, wpływają na tempo metabolizmu, poprawiają wchłanianie wapnia oraz mają dobroczynny wpływ na florę bakteryjną. Węglowodany dzielą się na proste (znajdziemy je na przykład w owocach, miodzie, syropie klonowym i daktylach) i złożone (ich źródłem są między innymi: makarony pełnoziarniste, pieczywo razowe, kasze i brązowy ryż).

 

dieta zbilansowana

 

Proporcje, w jakich wymienione makroelementy znajdą się na Twoim talerzu, zależą w dużej mierze od Twoich indywidualnych potrzeb i upodobań. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca jednak, żeby mniej więcej 15% naszego dziennego zapotrzebowania energetycznego pokrywały białka, 20-30% tłuszcze, a węglowodany – 50-60%.

 

Zbilansowana dieta powinna być również bogata w błonnik, czyli substancje nieulegające trawieniu w układzie pokarmowym człowieka. Posiłki bogate w błonnik regulują perystaltykę jelit i sprawiają, że najadamy się szybciej i na dłużej czujemy się syci, a dodatkowo chronią nas przed rozwojem wielu groźnych chorób. Znajdziemy go w świeżych warzywach i owocach, otrębach, produktach pełnoziarnistych, a także w orzechach i warzywach strączkowych. Oprócz tego, warto zwrócić uwagę, by nasza dieta była jak najbardziej różnorodna. Jeśli chcesz odżywiać się zdrowo, stawiaj na lokalne, sezonowe warzywa i owoce, zboża, nasiona i orzechy, warzywa strączkowe, naturalny nabiał i jaja, a także ryby i mięso. Unikaj natomiast wysoko przetworzonych produktów, takich jak sklepowe słodycze, słone przekąski, dania instant i fast-foody.

 

Regularne posiłki

Zbilansowana dieta to również regularne posiłki. Nasz organizm funkcjonuje znacznie lepiej, kiedy jemy o mniej więcej stałych porach i w równych odstępach czasu. W zależności od indywidualnych potrzeb i trybu życia, zaleca się spożywanie od trzech do pięciu posiłków dziennie. Jeśli zdarza Ci się pomijać niektóre z nich lub masz skłonność do tego, żeby sięgać po niezdrowe przekąski, dobrym pomysłem może okazać się dokładne zaplanowanie jadłospisu z wyprzedzeniem oraz ustawienie przypomnień w Twoim telefonie. Z pomocą może przyjść także dieta pudełkowa. Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław i pozostałe miasta – tutaj możesz zamówić nasz catering dietetyczny z bezpłatną dostawą. To rozwiązanie da Ci pewność, że Twoje posiłki są zbilansowane pod kątem wszystkich makroskładników. Różnorodność, możliwość odkrywania nowych smaków, a także oszczędność czasu i energii to tylko niektóre zalety, jakimi poszczycić może się dieta pudełkowa. Zbilansowana dieta i regularne posiłki pozwolą Ci cieszyć się zdrowiem i wspaniałym samopoczuciem.

Masz pytania ? Zostaw numerZadzwonimy

22 257 86 26
×