Menu

 

Insulinooporność to zaburzenie, z którym boryka się coraz więcej osób. Polega na obniżonej wrażliwości tkanek organizmu na insulinę, czyli hormonu odpowiedzialnego za regulację poziomu glukozy we krwi. To problem, którego nie wolno lekceważyć, ponieważ stanowi jedną z najczęstszych przyczyn rozwoju cukrzycy typu 2. Ciągłe uczucie zmęczenia, rozdrażnienie, problemy z koncentracją, a także gwałtowny wzrost masy ciała i trudności w redukcji tkanki tłuszczowej, to najczęstsze dolegliwości, na które skarżą się osoby cierpiące na insulinooporność.

 

Odchudzanie przy insulinooporności może zająć więcej czasu i kosztować nas więcej wyrzeczeń, niż w przypadku osób zdrowych, ale skuteczna utrata kilogramów jest możliwa. Dlaczego dietoterapia w przypadku osób zmagających się z tym schorzeniem jest tak ważna i jak pozbyć się nadprogramowych kilogramów, jeśli cierpimy na insulinooporność?

 

Insulinooporność – skąd się bierze?

Insulinooporność nie bierze się znikąd – najczęściej jest skutkiem nieodpowiedniej diety, w której dominują niezdrowe tłuszcze i cukry proste, oraz znikomej aktywności fizycznej. Kiedy spożywamy posiłek bogaty w węglowodany, nasza trzustka zaczyna produkować insulinę, której podstawową funkcją jest zmniejszanie poziomu glukozy we krwi. Stale utrzymujący się wysoki poziom insuliny uniemożliwia wytwarzanie działającego przeciwnie do niej glukagonu, odpowiedzialnego za spalanie zasobów energii. To sprawia, że energia odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej, co prowadzi do nadwagi i otyłości.

 

Insulinooporność to stan, polegający na zmniejszeniu wrażliwości mięśni i innych tkanek na insulinę, pomimo jej odpowiedniego lub nawet podwyższonego stężenia we krwi. W tej sytuacji organizm zaczyna produkować jej jeszcze więcej. Insulinooporność może prowadzić do szybkiego wzrostu masy ciała, a także do rozwoju cukrzycy typu 2, dlatego nie wolno jej lekceważyć. Osoby, u których zdiagnozowano to schorzenie, jak najszybciej powinny rozpocząć odpowiednio zaplanowaną dietę.

 

Insulinooporność a odchudzanie

Dieta pełni kluczową rolę w terapii insulinooporności. Należy pamiętać, że nie jest to typowa dieta redukcyjna. Oprócz zachowania ujemnego bilansu kalorycznego, należy zwrócić także uwagę na to, jakie produkty i w jakich proporcjach lądują na naszym talerzu. Osoby, które zmagają się z tym zaburzeniem, powinny całkowicie zrezygnować ze słodyczy, fast-foodów i innych wysoko przetworzonych produktów, a także zwracać uwagę na indeks i ładunek glikemiczny swoich posiłków.

 

Insulinooporność a dieta - co można jeść?

 

Zasady diety przy insulinooporności

Poznaj nasze wskazówki, na co uważać w przypadku diety przy insulinooporności. Wszystkie wytyczne zostały skonsultowane z doświadczonymi dietetykami, a kierowanie się nimi, pozwoli Ci uniknąć wielu problemów zdrowotnych.

 

  • Jedz jak najwięcej warzyw. Dostarczą Ci one mnóstwa witamin i minerałów, a także błonnika pokarmowego, który nasyci Cię na dłużej. Mogą być surowe, pieczone, duszone lub gotowane na parze.
  • Wybieraj węglowodany złożone, np. razowe pieczywo, kaszę, brązowy ryż lub pełnoziarniste makarony, które będą miały pozytywny wpływ na gospodarkę węglowodanową.
  • Zapomnij o słodyczach, daniach instant i innych wysoko przetworzonych produktach.
  • Ogranicz spożywanie tłuszczów zwierzęcych i zastąp je roślinnymi. Szczególnie cenne są te zawierające kwas gamma-linolenowy i linolowy. Dobrym wyborem będzie olej lniany, z wiesiołka lub z ogórecznika.
  • Jedz pięć małych posiłków dziennie.
  • Zwracaj uwagę zarówno na indeks, jak i na ładunek glikemiczny potraw. Postaraj się, aby ładunek glikemicznym Twoich posiłków nie był wyższy niż 10.
  • Słodkie napoje zastąp wodą lub naparami ziołowymi.

 

Jeśli zdiagnozowano u Ciebie insulinooporność, odchudzanie może okazać się koniecznością. Zanim nauczysz się wszystkich zasad, bardzo pomocny będzie catering dietetyczny. Niskoglikemiczna dieta pudełkowa pomoże Ci zadbać o zdrowie i zrzucić zbędne kilogramy.

Masz pytania ? Zostaw numerZadzwonimy

22 257 86 26
×