Menu

 

Suplementy diety a odchudzanie – czy warto stosować je na redukcji? 

Dieta odchudzająca może być nie lada wyzwaniem. W zależności od wyjściowej masy ciała i efektu, jaki chcemy osiągnąć utrata zbędnych kilogramów może być długotrwałym procesem, do którego warto podejść z rozsądkiem i cierpliwością. Skuteczne odchudzanie wymaga wprowadzenia zmian w sposobie odżywiania, które zostaną z Tobą na całe życie, również po zakończeniu redukcji. Pozwoli to utrzymać osiągnięte efekty. Niejednokrotnie chcąc zmaksymalizować efekty lub je przyspieszyć szukamy alternatywnym metod odchudzania. Jedną z dostępnych możliwości są suplementy diety na odchudzanie. Czy jednak są skuteczne i bezpieczne? Czy warto je stosować? 


Suplementy diety na odchudzanie – co warto o nich wiedzieć?

Zanim przejdziemy do preparatów, które mogą wspomagać proces odchudzania poznajmy definicję suplementów diety. To nie leki, a środki spożywcze, których zadaniem jest uzupełnienie codziennej diety o witaminy, składniki mineralne albo inne substancje o właściwościach odżywczych lub wywołanie konkretnego efektu fizjologicznego. Suplementy diety dostępne są w różnych formach umożliwiających ich łatwe dawkowanie. Mogą to być tabletki, kapsułki, płyny, krople, proszki, a nawet żelki.


Dostępne suplementy diety na odchudzanie cieszą się popularnością wśród osób chcących obniżyć obecną masę ciała lub dodatkowo wspomóc proces redukcji zbędnej tkanki tłuszczowej. Działanie suplementów diety wspomagających odchudzanie może polegać na: 

  • stymulowaniu procesów metabolicznych spalania tkanki tłuszczowej,
  • ograniczeniu wchłaniania wybranych składników odżywczych w jelicie cienkim np. ograniczenie wchłaniania spożytych tłuszczów lub glukozy,
  • ograniczaniu apetytu.
     

suplementy diety na odchudzanie


Suplementy diety a odchudzanie – czy rzeczywiście działają?

Stosowanie samych suplementów diety na odchudzanie nie doprowadzi do spektakularnych efektów w postaci ubytku masy ciała i redukcji tkanki tłuszczowej. Ich zastosowanie może jedynie pomóc osobom, które stosują niskokaloryczną, zbilansowaną dietę i regularnie podejmują aktywność fizyczną. W procesie odchudzania kluczowym jest stosowanie zdrowej diety o kaloryczności niższej niż wynosi całodzienne zapotrzebowanie kaloryczne organizmu.


Co zawierają suplementy diety na odchudzanie?

Składnikami aktywnymi, które znajdują się w suplementach diety na odchudzanie to m.in: 

  • ekstrakt z zielonej herbaty – to jeden z najpopularniejszych suplementów diety wybierany przez osoby chcące zrzucić zbędne kilogramy. Zawarty w zielonej herbacie EGCG (galusan epigalokatechiny) to substancja o działaniu antyoksydacyjnym, która nasila również procesy termogenezy. Oznacza to, że prowadzi do zwiększonego wydalania energii z organizmu w postaci ciepła. Wiąże się to z nasieniem procesów spalania tkanki tłuszczowej.

  • ekstrakt z zielonej kawy – przyczynia się do ograniczenia wchłaniania glukozy, dzięki czemu pomaga zrzucić zbędne kilogramy, a ponadto regulować poziom cukru we krwi.

  • kofeina pochodzącą z kawy, guarany lub innych roślin – to substancja wykazująca działanie pobudzające i przyspieszające metabolizm. Warto zaznaczyć, że kofeina nie jest dobrze tolerowana przez wiele osób, wywołując przyspieszone bicie serca, nerwowość, nadmierne pobudzenie oraz zawroty głowy.

  • błonnik pokarmowy – wykazuje działanie usprawniające perystaltykę jelit, ponadto zwiększa uczucie sytości i w ten sposób pomaga kontrolować apetyt. Dzięki temu suplementy zawierające błonnik wspierają redukcję tkanki tłuszczowej. Warto pamiętać, że spożywanie błonnika w nadmiernych ilościach może ograniczać wchłaniania cennych składników mineralnych, doprowadzając do ich niedoboru, a także powodować zaparcia lub biegunki.

  • inulina – to naturalny suplement. Jest rodzajem błonnika pokarmowego pozyskiwanego m.in. z korzenia cykorii, karczochów, bananów, czosnku, cebuli i jęczmienia. Wzbogaca mikroflorę przewodu pokarmowego, reguluje rytm wypróżnień oraz zwiększa uczucie sytości.

  • sprzężony kwas linolowy (CLA) – naturalnie występuje w produktach mlecznych. Jego stosowanie ma obniżać masę ciała oraz zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie.

  • chrom – obecny w suplementach to chrom trójwartościowy. Istnieją badania potwierdzające, że chrom potęguje działanie insuliny, zwiększa wrażliwość tkanek na działanie insuliny, zmniejsza apetyt i pomaga obniżyć zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie. 

  • L-karnityna – to substancja, której działanie wspomagające redukcję masy ciała nie jest jednoznaczne. Istnieją badania naukowe, które dowodzą, że karnityna przyspiesza spalanie tłuszczów w organizmie. 

Popularnymi składnikami suplementów diety na odchudzanie są również piperyna z pieprzu i kapsaicyna z papryki chili.

 

Naturalny suplement diety na odchudzanie, czyli jaki?

Coraz więcej osób zwraca uwagę na jakość spożywanej żywności oraz skład stosowanych preparatów. Naturalne suplementy diety na odchudzanie bazują na składnikach, takich jak zioła, ekstrakty z roślin np.:

  • kofeina,
  • zielona kawa
  • guarana,
  • zielony jęczmień,
  • ekstrakt z zielonej lub czerwonej herbaty,
  • zioła np. koper włoski.
     

suplementy diety w tabletkach

 

Czy suplementy diety o właściwościach odchudzających są bezpieczne? 

Warto zdawać sobie sprawę, że preparaty na odchudzanie zakupione z niesprawdzonych źródeł innych niż apteka mogą zawierać w swoim składzie zanieczyszczenia lub zakazane substancje. Ich zastosowanie może powodować nieprzyjemne objawy, a często nawet niebezpieczne skutki uboczne, do których zaliczają się bezsenność, biegunka, przyspieszenie tętna i podwyższenie ciśnienia krwi. W niektórych przypadkach może dojść nawet do krwawienia z odbytnicy, problemów z nerkami czy uszkodzenia wątroby. 
Preparaty, które wykazują działanie przeczyszczające mogą doprowadzić do odwodnienia, zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej, zaburzeń mikroflory przewodu pokarmowego, a także podrażnienia błon śluzowych. 


Jeśli finalnie zdecydujesz się na zakup suplementu diety na odchudzanie koniecznie wybierz preparat od zaufanego, sprawdzonego producenta i kup go w aptece. Sprawdź, czy został dopuszczony do obrotu przez Główny Inspektorat Sanitarny. Nie ryzykuj swoim zdrowiem, zamawiając tańszy suplement z podejrzanej strony lub kupując go na aukcji internetowej.


Co warto wiedzieć przed rozpoczęciem stosowania suplementów diety na odchudzanie?

Bez względu na to, czy chcesz zacząć stosować suplementy diety na odchudzanie nie rób tego bez wcześniejszej konsultacji z lekarzem, dietetykiem albo farmaceutą. Koniecznie przestrzegaj rekomendacji producenta dotyczących dawkowania wybranego preparatu oraz innych zaleceń dotyczących jego stosowania. Wszystkie ważne informacje znajdziesz w ulotce dołączonej do produktu.


Oczywiście, warto pamiętać, że stosowanie suplementów diety o działaniu odchudzającym może nieść za sobą ryzyko wystąpienia skutków ubocznych, o których wspominaliśmy powyżej. Co więcej, sięganie po tego typu preparaty jest wręcz zakazane w przypadku kobiet w ciąży, ponieważ mogą doprowadzić do uszkodzenia płodu.

 

Co wybrać zamiast suplementu diety na odchudzanie? 

Jeśli chcesz zrzucić nadprogramowe kilogramy suplement diety na odchudzanie nie zapewni oczekiwanych rezultatów, jeśli nie zadbasz o regularną aktywność fizyczną i odpowiednio zbilansowaną dietę. Jeżeli dopiero rozpoczynasz redukcję świetnym pomysłem jest zamówienie niskokalorycznego cateringu dietetycznego, który w bezpieczny, skuteczny i smaczny sposób pomoże Ci w zmniejszeniu masy ciała. 


Jeśli już jesteś na diecie odchudzającej i dbasz o to, aby Twoje posiłki były pożywne i zawierały wszystkie składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, to zamiast wydawać pieniądze na suplementy diety na odchudzanie, podkręć swój metabolizm naturalnymi sposobami. Spróbuj treningów siłowych, które wykonywane regularnie przyczyniają się do zwiększenia zawartości tkanki mięśniowej w ciele. Włącz do codziennej zdrowej diety główne substancje aktywne tego typu preparatów – zieloną herbatę, chili, guaranę albo kawę

 


Bibliografia:
1.    Białkowska M.: Suplementy diety jako wsparcie terapii otyłości. 
2.    Stoś K., Wierzejska R., Siuba-Strzelińska M.: Suplementy diety – czy potrzebujesz? y Instytut Żywności i Żywienia, 2019.
3.    Maszewska M., Florowska A., Pękul J.: Suplementy diety wspomagające odchudzanie. Przemysł spożywczy, 4, 2019. 
4.    Bojarowicz H., Dźwigulska P.: Suplementy diety. Część II . Wybrane składniki suplementów diety oraz ich przeznaczenie. Hygeia Public Health 2012, 47, 4.

Masz pytania? Zostaw numerZadzwonimy

22 257 86 26
×