Menu

 

Dieta wegańska zyskuje coraz więcej zwolenników. Powody rozpoczęcia takiego sposobu odżywiania mogą być różne. Najczęstsze z nich to empatia wobec zwierząt, względy środowiskowe lub zdrowotne, a także ciekawość i chęć odkrycia nowych smaków. Weganizm to stosunkowo nowy trend w dietetycznym świecie, dlatego narosło wokół niego wiele mitów. Z tego artykułu dowiesz się, czy dieta wegańska jest dobra na odchudzanie, czy jest bezpieczna dla zdrowia i czy w ogóle warto rozważyć jej stosowanie.

 

Dieta wegańska – na czym polega?

Dieta wegańska wyklucza spożywanie wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego: mięsa, ryb i owoców morza, nabiału, jaj, a także niektórych dodatków do żywności takich jak żelatyna, koszenila czy szelak. Zdrowa dieta roślinna obfituje natomiast w świeże owoce i warzywa, rośliny strączkowe, (między innymi w ciecierzycę, soczewicę, fasolę, groch i soję), zboża, nasiona, orzechy i pestki. Chociaż jest dość ścisłą dietą eliminacyjną, odpowiednio zbilansowana nie jest dietą niedoborową i, jak podaje WHO, jest bezpieczna na każdym etapie życia człowieka. Taki sposób odżywiania może uchronić nas przed rozwojem wielu groźnych chorób. Pełnowartościowa dieta wegańska pomaga obniżyć poziom cholesterolu i cukru we krwi, reguluje poziom ciśnienia tętniczego oraz zmniejsza ryzyko rozwoju miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, a także niektórych nowotworów.

 

Dieta wegańska na odchudzanie

To, czy chudniemy, czy tyjemy, zależy od bilansu energetycznego. Jeżeli dostarczana ilość kalorii jest niższa niż zapotrzebowanie energetyczne doprowadzamy do deficytu kalorycznego, a w efekcie chudniemy. Dieta wegańska nie jest synonimem diety redukcyjnej. Odżywiając się w ten sposób możemy zarówno chudnąć, jak i z powodzeniem budować masę mięśniową. Stosowanie zbilansowanej diety roślinnej może jednak pomóc nam w odchudzaniu, ponieważ takie posiłki bardzo często charakteryzują się dużą objętością przy stosunkowo niskiej kaloryczności. Dzięki temu łatwiej jest nam się najeść do syta, zachowując przy tym deficyt kaloryczny.

 

czy dieta wegańska odchudza

 

Czy dieta wegańska jest zdrowa?

Dieta wegańska oparta o naturalne, nieprzetworzone produkty to doskonały wybór, jeśli chcemy zadbać o nasze zdrowie. Należy jednak pamiętać, że nie każdy weganin odżywia się w sposób prawidłowy, a zrezygnowanie z produktów odzwierzęcych to nie wszystko. Zdrowa dieta to taka, która dostarcza nam wszystkich makroelementów: węglowodanów, tłuszczów i białek. Stosując tradycyjny sposób odżywiania, te ostatnie czerpiemy głównie z mięsa, jaj, ryb i nabiału. Przechodząc na weganizm, warto zadbać o to, by ich miejsce na naszym talerzu zajęły rośliny strączkowe i ich przetwory (np. tofu, hummus, pasta z fasoli czy kotlety z soczewicy) oraz kasze. Należy również pamiętać, że nie wszystkie wegańskie produkty będą korzystnie wpływać na nasze zdrowie. Na półkach sklepowych możemy znaleźć chociażby solone chipsy i paluszki, płatki śniadaniowe, lody wodne i wiele różnych ciastek, które, choć nie zawierają żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, pełne są szkodliwego cukru, sztucznych barwników i tłuszczów trans.

 

Podsumowując, dieta wegańska z powodzeniem może być stosowana na każdym etapie życia. Żeby nie narazić się na ewentualne niedobory, warto starannie ją zaplanować i zadbać o to, by nasze posiłki były jak najbardziej różnorodne i przygotowane z nieprzetworzonych składników. W roślinnej kuchni nie może zabraknąć roślin strączkowych, pełnoziarnistych zbóż, orzechów i nasion oraz świeżych warzyw i owoców. Ten sposób odżywiania może być również sprzymierzeńcem odchudzania, ponieważ wegańskie posiłki w większości charakteryzują się dużą objętością i niewielką kalorycznością. Jednak dieta wegańska sama w sobie nie jest dietą redukcyjną, a żeby pozbyć się niechcianych kilogramów, kluczowe jest zachowanie deficytu kalorycznego.

Masz pytania ? Zostaw numerZadzwonimy

22 257 86 26
×