Menu

Spożywanie kilku posiłków w ciągu doby to jedna z najważniejszych zasad zdrowego odżywiania. Czy jednak oznacza to, że powinno się zjadać także kolację? I przede wszystkim czy kolacja jest potrzebna? Przecież nie zaleca się jedzenia zbyt późno, a kalorie dostarczane wieczorem trudno spalić… Okazuje się, że kolację jak powinno się jeść, ale też należy przestrzegać pewnych zasad dotyczących ostatniego posiłku.

 

Kiedy jeść kolację?

Bardzo dużą rolę odgrywa pora spożywania kolacji. Ostatni posiłek w ciągu dnia powinno się spożywać nie później niż 2 – 3 godziny przed położeniem się spać, ponieważ metabolizm wieczorem zdecydowanie zwalnia, żołądek pracuje wolniej. Zbyt późna kolacja obciąża układ trawienny, co może poskutkować wzdęciami oraz bólami brzucha.

 

Nie oznacza to jednak absolutnie, że kolację powinno się zjeść przed jakąś konkretną godziną, np. przed 18. Zbyt wczesne jedzenie kolacji, zwłaszcza połączone z aktywnością do późnych godzin nocnych, może poskutkować brakiem energii. Pora ostatniego posiłku zawsze powinna być dopasowana indywidualnie do rytmu dobowego. W przypadku kładzenia się spać po północy nie ma niczego złego w jedzeniu około godziny 22.

 

co jeść na kolację

 

Co jeść na kolację?

Wieczorne menu powinno być lekkie. Produkty, które są ciężkostrawne powodują nie tylko bóle brzucha czy wzdęcia, ale również bardzo utrudniają zasypianie. Zamiast odpoczynku funduje się organizmowi ciężką pracę nad strawieniem posiłku. Szczególnie istotne jest, aby na talerzu w mniejszej ilości znajdowały się tłuszcze i błonnik, które bardzo długo zalegają na żołądku i bywają trawione nawet do 6 godzin.

 

Nie oznacza to jednakże, iż w ramach ostatniego posiłku można zadowolić się np. samymi owocami, ponieważ powinna to być pełnowartościowa porcja. Wspomniane owoce pobudzają apetyt i są błyskawicznie trawione, więc warto połączyć je z twarogiem albo naturalnym jogurtem. Dobrym rozwiązaniem jest też wybranie lekkiej sałatki.

 

Czy kolacja jest potrzebna w procesie odchudzania?

Jak najbardziej! Otóż spożywanie regularnych posiłków, w tym kolacji pozwala na uniknięcie dobowych wahań poziomu glukozy we krwi oraz napadów głodu w nocy, które mogą kończyć się pojadaniem. Osoby, które zachowują dłuższy odstęp niż 2 – 3 godzinny między ostatnim posiłkiem a pójściem spać, często budzą się w nocy właśnie z powodu niezaspokojonego apetytu, mają problemy z zaśnięciem, albo sięgają po przekąski. Skutkiem może być także pojadanie jeszcze przed położeniem się do snu albo rozdrażnienie i zmęczenie po przebudzeniu.

 

Kolacja jest szczególnie ważnym posiłkiem z perspektywy osób uczących się do późnej nocy, zestresowanych, a także ciężko pracujących. Zjedzenie kolacji bardzo pozytywnie wpływa na koncentrację, pozwala na sprawniejsze myślenie i efektywniejszą pracę. Głód natomiast bardzo negatywnie wpływa na samopoczucie i może poskutkować zdecydowanym spadkiem wydajności.

 

Jeśli nie wiesz, jak zbilansować dietę i zdrowo zrzucić zbędne kilogramy, skontaktuj się z nami! Możesz liczyć na poradę profesjonalnego i doświadczonego dietetyka. Dodatkowo każdego dnia dostarczymy Ci pięć starannie zbilansowanych posiłków, dzięki czemu Twoja droga ku zdrowiu będzie łatwiejsza.

Masz pytania ? Zostaw numerZadzwonimy

22 257 86 26
×