Menu

 

Czy dieta pudełkowa może być remedium na wysokie stężenie cholesterolu we krwi? Jak najbardziej. Ważne tylko, by składała się z produktów, które korzystnie wpływają na tzw. profil lipidowy (wartość, jaką we krwi ma cholesterol i trójglicerydy). Jakie produkty są zalecane w diecie na wysoki cholesterol, a jakich należy unikać?

 

Wyjdź naprzeciw wysokiemu cholesterolowi!

Jeszcze do niedawna wysokie spożycie cholesterolu z dietą było kojarzone z jego dużym stężeniem w organizmie. Obecnie okazuje się, że ważniejszym czynnikiem dla zachowania zdrowia układu krwionośnego (i niskiego cholesterolu) jest rodzaj i skład spożywanych kwasów tłuszczowych. Największy wpływ na podwyższenie „złego” cholesterolu LDL mają produkty bogate w nasycone kwasy tłuszczowe i okazuje się, że każdy dodatkowy procent całkowitej ilości tłuszczów w diecie pokrywany przez ten rodzaj kwasów tłuszczowych wiąże się ze wzrostem „złego” cholesterolu we krwi. Nasycone kwasy tłuszczowe, które negatywnie oddziałują na cholesterol i trójglicerydy w organizmie, można przede wszystkim znaleźć w:

  1. Tłustych przetworach mlecznych (śmietanie, maśle, pełnotłustym mleku, serach żółtych i topionych), tłustym mięsie i jego przetworach (np. parówkach, kiełbasach, smalcu, karkówce, golonce, boczku).
  2. Innym rodzajem tłuszczów, równie niebezpiecznym dla stężenia cholesterolu we krwi są tłuszcze trans, czyli uwodornione (utwardzone) tłuszcze roślinne. Znaleźć je można w wysoko przetworzonych produktach, m. in. słodyczach, twardych margarynach, daniach instant, wypiekach cukierniczych, daniach typu fast food. Najlepiej ograniczyć w diecie ten rodzaj tłuszczów, zaleca się by nie pokrywały więcej, niż 1% dziennego zapotrzebowania na energię (co równa się około 2-3 gramom tłuszczów trans dziennie).

 

warzywa na niski cholesterol

 

Czy catering dietetyczny może sprostać wymaganiom diety obniżającej cholesterol i trójglicerydy?

Oczywiście, że tak! Dieta, która korzystnie wpłynie na stężenie cholesterolu i trójglicerydów to wbrew pozorom nic skomplikowanego. Tak naprawdę już standardowa dieta pudełkowa może być w tym kontekście korzystna dla zdrowia. Główne zasady menu obniżającego cholesterol i trójglicerydy to:

  • niski stopień przetworzenia produktów,
  • mała ilość nasyconych kwasów tłuszczowych i tłuszczów trans,
  • wysoka zawartość błonnika (około 25-40 gramów dziennie),
  • duży udział surowych owoców i warzyw,
  • brak przetworzonych słodyczy, wyrobów ciastkarskich, wypieków cukierniczych innych niż pieczone wg domowych metod,
  • ograniczona zawartość lub brak pełnotłustych produktów mlecznych,
  • zredukowanie ilości dań/produktów smażonych.

 

Co z jajami?

Wiele osób obawia się jajek ze względu na wysoką zawartość cholesterolu w żółtku. Czy takie obawy są uzasadnione? Najnowsze badania mówią, że nie i sugerują, że przy spożyciu do 12 jajek tygodniowo nie trzeba się bać, że taka ilość wpłynie negatywnie na nasze zdrowie. Najlepiej wybierać jajka gotowane, a nie smażone na tłuszczu.

Jeśli więc zastanawiasz się, na ile catering dietetyczny może pomóc w obniżeniu stężenia cholesterolu i trójglicerydów we krwi – nie myśl dłużej, tylko zamawiaj dietę pudełkową. Z pewnością będzie to zmiana na plus dla Twojego układu krwionośnego.

 

Źródła: Wytyczne ESC/EAS dotyczące leczenia zaburzeń lipidowych w 2016 roku: https://www.ptkardio.pl/pobierz_zalacznik/deb49c6af5370ef0e6267fc3669cd883/ [dostęp dn. 22.07.2019r.] Ajlohi H. i wsp.: The consumption of 12 Eggs per week for 1 year does not alter fasting serum markers of cardiovascular disease in older adults with early macular degeneration. Journal of Nutrition & Intermediary Metabolism. Volume 15, March 2019, Pages 35-41.

Masz pytania ? Zostaw numerZadzwonimy

22 257 86 26
×