Menu

 

Samuraje stanowili elitarną grupę japońskich rycerzy oddanych i posłusznych cesarzowi. Cechowała ich niesamowita sprawność fizyczna, zręczność i siła, a także spostrzegawczość, trzeźwy umysł, ogromna wiedza i zdobywane przez wiele lat doświadczenie. Swój czas poświęcali na żmudne treningi i nieustanne samodoskonalenie. To właśnie styl życia tych japońskich wojowników zainspirował dietetyka, Nate'a Miyaki, do stworzenia programu żywieniowego dedykowanego głównie sportowcom i osobom żyjącym bardzo aktywnie. 

 

Dieta samuraja ma ułatwiać osiąganie celów treningowych, poprawiać wydolność organizmu oraz wspierać pracę mózgu i sprawiać, że będziemy działać bardziej produktywnie. Z tego artykułu dowiesz się, na czym polega dieta samuraja, jakie są jej wady i zalety i czy taki sposób odżywiania to dobry pomysł dla osób pragnących pozbyć się zbędnych kilogramów.

 

Zasady diety samuraja

Dieta samuraja bazuje na naturalnych produktach. W jadłospisie nie może zabraknąć świeżych owoców, warzyw, jaj, mięsa i ryb, a także dobrej oliwy z oliwek i tłuszczów zwierzęcych oraz bezglutenowych zbóż, do których zaliczamy między innymi ryż, komosę ryżową, amarantus i kaszę jaglaną. Można sięgać też po ziemniaki, bataty i topinambur. Rozkład posiłków i wielkość porcji powinny zostać dostosowane indywidualnie do naszego trybu życia i intensywności wykonywanej aktywności fizycznej.

 

Twórcy diety samuraja zalecają wykonywanie ćwiczeń na czczo, spożywanie śniadań białkowo-tłuszczowych i jedzenie mniej kalorycznych posiłków przed południem, zaś bardziej obfitych w drugiej połowie dnia.

 

Wszystkie zboża na diecie samuraja przed ugotowaniem należy namoczyć. Ryż, quinoa, amarantus oraz kaszę gryczaną zostawiamy w wodzie przez co najmniej 7 godzin, natomiast kaszę jaglaną - przez co najmniej 12 godzin. Można również poczekać, aż zaczną kiełkować. Proces ten pozwala na pozbycie się znacznej ilości kwasu fitynowego oraz lektyn, czyli substancji antyodżywczych, mogących utrudniać wchłanianie witamin i składników mineralnych z pożywienia.

 

Produkty zabronione na diecie samuraja to:

  • fast-foody,
  • słodycze,
  • wysoko przetworzone wyroby mięsne,
  • mleko oraz przetwory mleczne,
  • suszone owoce,
  • soki i napoje owocowe,
  • warzywa strączkowe,
  • zboża zawierające gluten (pszenica, jęczmień i żyto),
  • produkty zawierające rafinowany cukier,
  • alkohol,
  • napoje energetyczne.

 

Dieta samuraja – przykładowy jadłospis:

 

  • Śniadanie: jajecznica smażona na maśle i sałatka warzywna.
  • II śniadanie: jaglanka z jabłkiem, siemieniem lnianym i nasionami słonecznika.
  • Obiad: grillowana pierś z indyka z pastą z awokado, sałatka z komosy ryżowej, rukoli, orzechów włoskich i pomidorków koktajlowych.
  • Podwieczorek: ziemniaki faszerowane jajkiem sadzonym.
  • Kolacja: pieczony łosoś podany z ryżem basmati i duszoną cukinią w passacie pomidorowej.

 

Dieta samuraja

 

Zalety diety samuraja

Dieta samuraja bazuje na naturalnych lub przetworzonych w bardzo małym stopniu produktach. Zaplanowana jest tak, żeby nasze posiłki zawierały jak najmniejszą ilość substancji antyodżywczych, głownie lektyn i kwasu fitynowego, dzięki czemu nasz organizm może jeszcze lepiej przyswajać drogocenne witaminy i minerały.

 

Jadłospis na diecie samuraja obfituje w pożywne, zwykle wysoko kaloryczne potrawy, a zatem sprawdzi się doskonale w przypadku osób, które prowadzą bardzo aktywny tryb życia, ale spożywanie posiłków dużych objętościowo sprawia im problem.

 

Dieta samuraja jest o wiele mniej restrykcyjna niż podobna do niej dieta paleo i dopuszcza spożywanie produktów będących dobrym źródłem węglowodanów, takich jak amarantus, kasza jaglana, ziemniaki czy jadalne kasztany.

 

Jej stosowanie może być także dodatkową motywacją do porzucenia bardzo szkodliwych dla naszego zdrowia fast-foodów i sklepowych słodyczy.

 

Wady diety samuraja

Dieta samuraja, jak każda dieta eliminacyjna, zwiększa ryzyko wystąpienia niedoborów witamin i minerałów. Rezygnując ze zbóż, takich jak żyto czy jęczmień, pozbawiamy się jednocześnie bogatego źródła witamin z grupy B, magnezu, cynku, folianów oraz błonnika pokarmowego.

 

Ten sposób odżywiania stawia także na śniadania białkowo-tłuszczowe, czyli takie, które nie zawierają węglowodanów. Skomponowany w ten sposób pierwszy posiłek w niektórych przypadkach rzeczywiście może być dobrym pomysłem, ale u osób zdrowych zaleca się, by każda potrawa, jaką spożywamy w ciągu dnia, była pełnowartościowa i zawierała wszystkie rodzaje makroskładników.

 

Na diecie samuraja zabronione jest także spożywanie produktów takich jak warzywa strączkowe, naturalny nabiał, soki czy suszone owoce. Choć żaden z tych składników nie jest niezbędny do tego, żeby organizm funkcjonował prawidłowo, ich obecność w jadłospisie może znacząco go urozmaicić i wzbogacić naszą dietę w wiele cennych dla zdrowia mikroskładników, dlatego osoby zdrowe, nie mające żadnych problemów ze strony układu pokarmowego, nie powinny całkowicie z nich rezygnować.

 

Ponadto, posiłki na diecie samuraja obfitują w tłuszcze nasycone. Te, spożywane w nadmiarze, mogą doprowadzić do rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego, miażdżycy, nadciśnienia tętniczego, zawału serca i udaru mózgu. Stosując ten system odżywiania należy zwrócić szczególną uwagę na balans pomiędzy udziałem tłuszczów pochodzenia zwierzęcego i tych pochodzenia roślinnego.

 

Dieta samuraja – zachowaj ostrożność!

Dieta samuraja opiera się na naturalnych, nieprzetworzonych produktach i zakłada spożywanie tylu kalorii, ile nasz organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania, spełnia zatem częściowo założenia odpowiednio zbilansowanej diety. Nie jest to jednak antidotum na walkę ze zbędnymi kilogramami ani magiczny sposób na poprawę naszych osiągnięć treningowych. Dieta samuraja może być ciekawą odmianą, jednak takie same efekty uzyskamy stosując zbilansowaną, pełnowartościową dietę sportową.

 

Należy także podkreślić, że dieta samuraja jest znacznie trudniejsza do zbilansowania i stwarza większe ryzyko wystąpienia ewentualnych niedoborów, dlatego najlepiej stosować ją pod okiem wykwalifikowanego dietetyka.

Masz pytania ? Zostaw numerZadzwonimy

22 257 86 26
×