Menu

 

Zdrowa dieta, w której nie brakuje świeżych warzyw, owoców, orzechów, nasion i roślin strączkowych ma ogromny wpływ nie tylko na nasz wygląd i samopoczucie, ale także na to, jak funkcjonuje nasz organizm. Regularne spożywanie zbilansowanych, pełnowartościowych posiłków może ustrzec nas przed wieloma chorobami. Z tego artykułu dowiesz się, jak prostymi sposobami, które od razu możesz wprowadzić w życie, wzmocnić układ immunologiczny i zmniejszyć ryzyko wystąpienia przeziębień i infekcji.

 

Jak działa układ immunologiczny?

Nasz układ immunologiczny ma za zadanie chronić nas przed czynnikami zewnętrznymi, które nieustannie atakują nasz organizm. Jego funkcjonowanie warunkuje wiele czynników. Są to między innymi: dieta, tryb życia, aktywność fizyczna, stres i cechy genetyczne. Badania pokazują, że osoby zmagające się z nadwagą i otyłością, prowadzące bardzo nieregularny tryb życia i spożywające często wysoko przetworzone produkty mają znacznie większą tendencję do przeziębień i infekcji niż te, które zdrowo się odżywiają. Nie możemy zmienić naszych uwarunkowań genetycznych, ale regularne wykonywanie umiarkowanej aktywności fizycznej i zdrowa dieta zdecydowanie mogą pomóc nam poprawić naszą odporność.

 

Co jeść, żeby wzmocnić układ immunologiczny?

Zdrowa dieta jest przede wszystkim różnorodna i zbilansowana. Jeśli chcesz czuć się dobrze i ustrzec się przed infekcjami, postaraj się, by na Twoim talerzu jak najczęściej gościły świeże warzywa i owoce, rośliny strączkowe, pestki, nasiona i orzechy, pełnoziarniste zboża, jaja, naturalny nabiał i ryby. Produkty, które szczególnie mogą pomóc Ci poprawić odporność to:

 

Kiszonki

 

Ich regularne spożywanie stwarza doskonałe warunki do rozwoju korzystnych bakterii jelitowych, które poprawiają funkcjonowanie naszego układu immunologicznego. Stanowią także bogactwo witaminy C. Kisić można nie tylko kapustę i ogórki, lecz także rzodkiew, buraki, marchewkę, paprykę, kalafior, a nawet cytrynę i wiele innych popularnych warzyw i owoców.

 

Zielone warzywa liściaste (np. szpinak, natka pietruszki, rukola, kapusta)

 

Zawierają dużo witaminy C oraz b-karonten, czyli witaminy szczególnie istotne w budowaniu odporności. Warzywa te cechują się sporą gęstością odżywczą, co oznacza, że już niewielka ich porcja dostarczy nam mnóstwa niezbędnych do prawidłowej pracy naszego organizmu witamin i minerałów. Są także doskonałym źródłem żelaza, wapnia, potasu i magnezu.

 

Tłuste ryby morskie (np. śledź, makrela, sardynki, tuńczyk, łosoś)

 

Cenione są przede wszystkim na dużą zawartość niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3 oraz witaminy D. Niedobór tych składników może mieć negatywny wpływ nasze samopoczucie, powodować nieustanne uczucie zmęczenia i problemy z koncentracją, a także zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia infekcji.

 

Imbir

 

Cechuje się ostrym smakiem i charakterystycznym aromatem, który zawdzięcza gingerolom i olejkom eterycznym. Rozgrzewa, działa przeciwwirusowo i przeciwzapalnie. Imbir doskonale sprawdzi się jako dodatek do gorącej herbaty i korzennych wypieków oraz jako przyprawa do dań kuchni azjatyckiej.

 

Orzechy

 

Podobnie jak tłuste ryby morskie, orzechy stanowią dobre źródło kwasów tłuszczowych Omega-3. Oprócz nich zawierają też sporo selenu i cynku, czyli pierwiastków, których niedobór również może wpłynąć na osłabienie odporności. Orzechy będą świetnym dodatkiem do owsianek, sałatek, makaronów lub zdrowych ciast i ciasteczek.

 

Odporność

 

Inne sposoby na wzmocnienie odporności

Lekarze są zgodni co do tego, że głównym czynnikiem, który zwiększa naszą podatność na infekcje jest stres i niewłaściwy tryb życia. Stosowanie się do poniższych porad może pomóc Ci ukoić nerwy, a tym samym wzmocnić układ immunologiczny.

 

Zadbaj o odpowiednią ilość i jakość snu

 

Śpij tyle, ile potrzebuje Twój organizm. Przed położeniem się do łóżka, wywietrz sypialnię i wyłącz wszystkie urządzanie elektroniczne, które posiadają migające diody. Bardzo ważne jest również odpowiednie dopasowanie materaca i poduszki.

 

Znajdź zajęcie, które pomoże Ci się wyciszyć

 

Bez względu na to, czy wybierzesz jogę, ćwiczenia oddechowe, spokojne spacery, praktykowanie uważności, szydełkowanie czy też gotowanie lub czytanie książki, jakakolwiek czynność, która oderwie Cię od codziennych obowiązków i pozwoli uporządkować myśli, będzie właściwa.

 

Unikaj stresujących sytuacji

 

Choć nie zawsze jest to możliwe, wiele stresujących sytuacji bardzo łatwo jest uniknąć. Rób notatki, zapisuj wszystko, o czym musisz pamiętać, planuj z wyprzedzeniem – dobra organizacja czasu pozwoli Ci zredukować ilość spędzających sen z powiek wydarzeń.

 

Pamiętaj o aktywności fizycznej

 

Regularny wysiłek fizyczny to klucz do zdrowia i dobrej odporności. Jeśli nie lubisz, nie musisz biegać kilkunastu kilometrów dziennie, ani wylewać siódmych potów na siłowni. Wystarczy, że kilka razy w tygodniu znajdziesz czas na spacer, rozciąganie, pilates, taniec lub jakąkolwiek inną aktywność, która będzie sprawiać Ci przyjemność.

 

Znajduj czas dla siebie

 

Postaraj się, żeby w wirze codziennych obowiązków regularnie znajdować czas na przyjemności dla duszy i ciała. Jeśli Twój grafik pęka w szwach i trudno jest Ci wygospodarować nawet pół godziny, doskonałym rozwiązaniem dla Ciebie może okazać się catering dietetyczny. Dzięki diecie pudełkowej czas, który zwykle poświęcasz na zakupy spożywcze, planowanie jadłospisu i przygotowywanie posiłków. Zyskasz także gwarancję, że każdego dnia dostarczasz sobie wszystkich niezbędnych mikro- i makroelementów, które pomogą Ci jeszcze skuteczniej wzmacniać układ immunologiczny.

 

Zdrowa dieta, regularna aktywność fizyczna i unikanie stresu to doskonałe sposoby na lepsze funkcjonowanie naszego układu immunologicznego. Jeśli chcesz poprawić swoją odporność, zadbaj o to, by w Twojej diecie często gościły zielone warzywa liściaste, tłuste ryby morskie, orzechy, kiszonki oraz imbir. Staraj się unikać stresu i dbaj o odpowiednią jakość i ilość snu.

Masz pytania ? Zostaw numerZadzwonimy

22 257 86 26
×