Menu

Suplementom diety nie można odmówić popularności. Zgodnie z wynikami sondażu przeprowadzonego w 2020 r. przez ARC Rynek, aż 64% dorosłych stosowało je w ciągu ostatniego roku. Powód jest prosty – wiele osób sięga po tego typu preparaty ze względu na łatwą dostępność i obietnice producentów, które nie zawsze pokrywają się z rzeczywistością. Dziś postanowiliśmy wziąć suplementy diety pod lupę, sprawdzając, czy są zdrowe, jakie są za i przeciw ich stosowania oraz czy naprawdę ich potrzebujemy.

Co to są suplementy diety?

Na początek odrobina teorii. Co to są suplementy diety? Ich definicja określa je jako środki spożywcze, których głównym zadaniem jest uzupełnianie normalnej diety. „Uzupełnianie” to słowo klucz, ponieważ wiele osób nadal błędnie uważa, że suplementy diety z powodzeniem zastąpią odpowiednio zbilansowany jadłospis, ale o tym opowiemy więcej za chwilę.

Co istotne, suplementy diety nie są lekami! W ich składzie znajdziesz wyłącznie witaminy, minerały i inne składniki o właściwościach odżywczych, które w żadnym stopniu nie leczą. Dodatkowo tego typu preparaty są o wiele łatwiejsze w wypuszczeniu na rynek – nie są tak dokładnie badane, a dotyczące ich regulacje nie są tak rygorystyczne, jak w przypadku leków.

Suplementy na odchudzanie, masę i inne problemy

Zastanawiasz się, jakie suplementy stosować na odchudzanie (redukcję) albo masę? Tak naprawdę, zanim zaczniesz wybierać tego typu preparaty, przyjrzyj się swojemu sposobowi odżywiania. To właśnie dieta jest podstawą, a jeżeli jest odpowiednio zbilansowana, to żadne dodatkowe produkty poza witaminą D nie będą Ci potrzebne.

Zbędne kilogramy zrzucisz dzięki zmniejszeniu podaży kalorii. Z kolei masę najlepiej robić z głową – wystarczy odpowiednio skomponowany plan żywieniowy i zwiększona liczba kalorii, aby w zdrowy i bezpieczny sposób przybrać na wadze. Co więcej, dbając o właściwy sposób odżywiania, zamiast stosować suplementy diety na odchudzanie i masę, zapewniasz sobie o wiele lepszą wchłanialność witamin i minerałów.

suplementy na włosy

Suplementy na włosy

A jak to wygląda, jeśli chodzi o suplementy na włosy? Preparaty z biotyną czy skrzypem od lat cieszą się niezmienną popularnością. Czy słusznie? Tak naprawdę wystarczy zadbać o to, aby w codziennej diecie znalazły się składniki odżywcze odpowiedzialne za zdrowie włosów i wspomagające ich porost. Są to na przykład:

  • białko, bez którego Twoja fryzura się przerzedzi (źródła białka: mięso, ryby i owoce morza, jajka, rośliny strączkowe);
  • witaminy A i E niezbędne do stymulacji mieszków włosowych (źródła witamin: wątróbka, jajka, sery dojrzewające, oliwa z oliwek, olej słonecznikowy, nasiona słonecznika); 
  • witamina C, która odgrywa ważną rolę w syntezie kolagenu (źródła witaminy C: papryka, czarna porzeczka, brukselka, kalafior);
  • cynk, którego niedobór powoduje wypadanie włosów (źródła cynku: gorzka czekolada, sezam, ostrygi).

Czy suplementy są zdrowe? Za i przeciw

Jakie są za i przeciw stosowania suplementów? Do korzyści zaliczamy:

  • wzmocnienie organizmu,
  • uzupełnienie niedoborów witamin i minerałów,
  • wsparcie prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Oczywiście, suplementy diety przyniosą korzyści wyłącznie wtedy, gdy są stosowane po wcześniejszej konsultacji z lekarzem i ewentualnych badaniach.

Jeżeli chodzi o wady stosowania suplementów diety, to warto wspomnieć o ryzyku:

  • zamiany niedoboru witamin i minerałów w ich nadmiar, który równie negatywnie odbija się na zdrowiu,
  • zmiany działania przyjmowanych leków.

Dodatkowo zgodnie z prawem producenci preparatów nie mają obowiązku informować konsumentów o ewentualnych skutkach ubocznych i przeciwwskazaniach do ich stosowania. Czy w takim razie suplementy są zdrowe? Jak wspomnieliśmy wyżej, o ile zostały zalecone przez lekarza, który zna Twój stan zdrowia oraz wie o przyjmowanych lekach i ewentualnych chorobach – nie musisz się martwić. Dla bezpieczeństwa pamiętaj również o tym, aby nie przekraczać nigdy rekomendowanej dawki preparatu.

witamina D

Bezpieczne suplementy – te produkty warto stosować

Choć wiele suplementów diety może być z powodzeniem zastąpiona odpowiednio zbilansowaną dietą, to istnieją dwa wyjątki. Pierwszym z nich jest suplement witaminy D, którego stosowanie jest rekomendowane szczególnie w okresie zimowym. Dlaczego? Choć organizm ludzki wytwarza ją samodzielnie, to potrzebuje do tego promieniowania UVB i bezchmurnego nieba. Trudno o nie w trakcie jesienno-zimowych dni, dlatego warto skonsultować się z lekarzem w celu dobrania odpowiedniego suplementu witaminy D. Ponadto osoby, które pracują w godzinach największego nasłonecznienia powinny rozważyć suplementację przez cały rok. Na rynku znajdziesz wiele suplementów o różnych dawkach wit. D, jednak nie warto wybierać preparatu na własną rękę.

Inne rekomendowane suplementy to te z witaminą B12, jednak wyłącznie u osób na diecie wegańskiej i wegetariańskiej. Witamina B12 bierze udział w metabolizmie aminokwasów i produkcji czerwonych krwinek oraz jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego. Wbrew wielu mitom żywieniowym trudno jest dostarczyć ciału aktywną formę witaminy B12 na diecie roślinnej. Właśnie dlatego, przechodząc na weganizm lub wegetarianizm, warto skonsultować się z lekarzem i rozważyć jej suplementację.

Masz pytania? Zostaw numerZadzwonimy

22 257 86 26
×